Sabtu, 28 September 2013

MENGOREKSI CELA DIRI SENDIRI

TASYAWWU FUKU ILAA MAA BATHONA FIIKA MINAL 'UYUUBI KHOIR MIN TASYAWWU FIKA ILAA MAA HUBIKA 'ANKA MINAL GHYUYUUBI

yang artinya , " Usahamu untuk mengetahui apa yang tersimpan di dalam dirimu dari berbagai macam cela itu adalah lebih baik daripada usahamu kepada apa yang terhalang dari kamu dari berbagai macam perkara yang ghoib "

Maksudnya lebih baik kita berusaha mencari cela diri, meneliti kekurangan diri untuk segera diperbaiki daripada mencari sesuatu yang tidak nampak ( yang ghoib ) yang merupakan penghalang untuk mendapatkan keyakinan diri,

Ingat urusan yang ghoib itu adalah urusan Allah. Kalau Dia tidak berkehendak, maka tidak akan dapat, dan kalaupun Dia berkehendak, itu juga suatu ujian untuk orang tersebut dengan diberinya kelebihan bisa melihat dan mendengar serta mengetahui yang orang lain tidak dapatkan.

Apabila dia pandai memeliharanya dan menjaganya demi kemaslahatan untuk menuntun manusia ke arah kesempurnaan hidup sesuai yang telah digariskan Allah dan Rasul-Nya, maka dia akan mendapatkan tambahan rahmat yang luar biasa, yang tidak bisa diceritakan atau digambarkan kepada orang lain. Namun apabila yang terjadi sebaliknya, maka yang didapat adalah kemurkaan Allah dan Allah akan melaknatnya. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar